Aparaty cyfrowe Jaki obiektyw fotograficzny wybrać? Ranking obiektywów

Jaki obiektyw fotograficzny wybrać? Ranking obiektywów

Zakup pierwszego aparatu fotograficznego umożliwiającego wymianę obiektywów to początek budowania swojego systemu fotograficznego. Wiele osób poprzestaje na używaniu jedynie dołączonego do zestawu obiektywu, nieświadomie bardzo ograniczając w ten sposób możliwości swojego sprzętu. Co ciekawe, obiektyw spełnia często ważniejszą funkcję od samego aparatu. Wszak to szkło tworzy obraz, który aparat dopiero przechwytuje i zapisuje. Jaki obiektyw warto zatem kupić na początek? O jaki model rozszerzyć posiadany przez nas sprzęt? Na te i inne pytania odpowiadamy w niniejszym artykule. Wskazujemy także kilka obiektywów, które zebrały uznanie fotografów i są warte zakupu. Zapraszamy do lektury!

Obiektyw – co to jest i jakie jest jego zastosowanie?

Obiektyw w dziedzinie fotografii to zespół optyczny przenoszący obraz na powierzchnię światłoczułą aparatu fotograficznego. Elementy urządzenia najczęściej są wykonane ze szkła, choć czasem spotkamy także produkty plastikowe. Odpowiedni kształt, średnica, powłoki i inne parametry soczewek wpływają na tworzony obraz. To od obiektywu zależy kąt widzenia, jasność, ostrość czy ilość i wielkość wad. Obiektyw spotkamy w praktycznie każdym aparacie fotograficznym i kamerze. 

Jaki obiektyw wybrać? Jakie są rodzaje obiektywów?

Podział ze względu na zastosowanie:

Obiektyw fotograficzny

Obiektyw fotograficzny różni się nieco swoimi podzespołami względem np. obiektywu do mikroskopu czy obiektywu w lornetce. W każdym z nich występują soczewki. Obiektyw fotograficzny charakteryzuje się jednak specjalnym złączem zwanym bagnetem (niegdyś był to gwint), dzięki któremu urządzenie podłączymy do aparatu. Na obudowie obiektywu fotograficznego znajdziemy także pierścień do zmiany ostrości oraz opcjonalnie ogniskowej. 

Obiektyw do smartfona

Obiektywy do smartfonów to w rzeczywistości konwertery. Umieszczane są one na wierzchu wbudowanego obiektywu i służą do zmiany kąta widzenia lub uzyskania pewnych efektów. Urządzenie to to zwykle obiektyw jednosoczewkowy.

Obiektyw anamorficzny

To bardzo specjalistyczne narzędzia wykorzystywane przede wszystkim przy filmowaniu. Rzucany przez nie obraz jest „ściśnięty” w poziomie. Po wykonaniu nagrania musimy zatem go w postprodukcji dostosować do odpowiednich proporcji. Obiektywy anamorficzne pozwolą zatem uzyskać szeroki obraz o kinowych proporcjach. Charakteryzują się ponadto nietypowym rozmyciem tła oraz charakterystycznymi flarami, które rozbłyskują w poziomie. Profesjonalne obiektywy anamorficzne to jednak wydatek aż kilkudziesięciu tysięcy złotych.  

Podział ze względu na kąt widzenia:

Obiektyw wąskokątny

Wąski kąt widzenia znajdziemy w teleobiektywach, a często także w obiektywach do makrofotografii. Obiektywy o wąskim kącie widzenia przydadzą się do wykonywania ciasnych portretów, fotografii przyrodniczej czy sportowej.

Obiektyw szerokokątny  

Szeroki kąt idealnie sprawdza się w fotografii krajobrazowej, a także w reportażu. W takim obiektywie z łatwością ujmiemy wszelkie obiekty architektoniczne z zewnątrz oraz w środku.

Obiektyw stałoogniskowy

Tego typu obiektywy nie posiadają w ogóle zoomu. Jeśli chcemy ująć w kadrze większą ilość sceny, musimy się od niej po prostu oddalić lub zmienić obiektyw. W zamian za brak zoomu, otrzymujemy lepszą jasność oraz/lub jakość obrazu. 

Obiektyw zmiennoogniskowy

Taki, który posiada zoom. Nowoczesny zoomy z wysokich półek dają bardzo dobrą jakość obrazu. Nadal jednak nieco im brakuje do konstrukcji stałoogniskowych, a przy tym są kilkukrotnie ciemniejsze. 

Obiektyw portretowy

To tzw. obiektywy standardowe. Portretówki charakteryzują się możliwością mocnego otwarcia przysłony, co pozwoli znacznie rozmyć tło i odseparować fotografowany obiekt od reszty planów. Duży otwór względny oznacza także dużą jasność. Obiektywy portretowe dobrze sprawdzą się zatem także w trudnych warunkach oświetleniowych. 

Obiektyw z dużym zoomem

W sprzedaży znajdziemy konstrukcje posiadające nawet kilkunastokrotny zoom. Mogą się one przydać podczas reportażu oraz na wakacjach. Znacznie ustępują one jednak innym konstrukcjom pod względem jasności, a także jakości obrazu. 

Teleobiektywy

To obiektywy o wąskim kącie widzenia. Mogą być zarówno zoomami, jak i konstrukcjami stałoogniskowymi. Obiektywy tele są szczególnie często używane w fotografii sportowej i przyrodniczej.  Mogą się także nadać do portretu. 

Superteleobiektywy

To konstrukcje dające ogromne przybliżenie. Przydają się one do fotografii ptaków, które są małe i nie możemy podejść do nich blisko. Superteleobiektywy to drogie, bardzo duże i ciężkie konstrukcje. Jeśli dopiero zaczynamy rozwijać swój sprzęt i umiejętności fotograficzne, to raczej należy je traktować jako ciekawostkę. 


ZOBACZ TEŻ: Aparat kompaktowy – który wybrać? Porady i ranking


Jaki obiektyw wybrać? Ranking najlepszych obiektywów

1. Obiektyw Sigma 18-35mm F1.8 Art DC HSM – do matryc APS-C

Obiektyw Sigma 18-35mm F1.8 Art DC HSM

Wybór obiektywu na pierwsze miejsce nie był trudny. Sigma 18-35 jest bardzo wyjątkowa pod wieloma względami. Z pozoru to obiektyw o niewielkim zoomie – jedynie 2x. Co jednak otrzymujemy w zamian za tę wadę? Jak na zooma, absolutnie rewelacyjną ostrość obrazu, niebywałą w tej kategorii obiektywów jasność f/1.8 na całym (!) zakresie ogniskowych. To wartość zarezerwowana dotychczas jedynie dla konstrukcji stałoogniskowych. Do tego dodajmy dobrą jakość wykonania, cichy silnik autofokusa oraz niewielkie wady optyczne, które objawiają się w zasadzie jedynie w postaci winiety i lekkiej dystorsji. Mamy tu zatem tak naprawdę kilka obiektywów stałoogniskowych w jednym, co objawia się nieco dużą wagą. Cenę ok. 3000zł. w tym przypadku musimy uznać za bardzo atrakcyjną. Jasny obiektyw Sigma dostępny jest dla mocowania Nikon, Canon, Pentax oraz Sony.

Zalety
praktycznie jedyny obiektyw w swojej klasie
rewelacyjny stosunek jakości do ceny
jasność f/1.8 na całym zakresie ogniskowych
dobra jakość wykonania
rewelacyjna ostrość
cichy autofokus
stosunkowo niewielkie wady optyczne
Wady
niewielki zakres ogniskowych
brak uszczelnień
duża waga

2. Obiektyw Nikon Nikkor 35mm f/1.8 DX – do matryc APS-C

Obiektyw Nikon Nikkor 35mm f/1.8 DX

To niedroga i dobra propozycja wejścia do świata obiektywów stałoogniskowych dla posiadaczy lustrzanek Nikon. Obiektyw ten cenie ok. 700zł. oferuje akceptowalną jakość wykonania oraz parametry obrazu akceptowalne dla fotoamatorów. Na maksymalnym otworze przysłony ostrość jest wystarczająca do zdjęć portretowych, a po delikatnym przymknięciu do okolic f/2.8 obiektyw ten generuje bardzo ostry obraz, który jest zadowalający nawet na brzegach kadru. 

Zalety
niska cena
małe wymiary i waga
zadowalająca ostrość obrazu
dobra praca pod światło
dobry autofokus
Wady
zauważalne zniekształcenia obrazu (dystorsja) oraz aberracje, które w znacznym stopniu możemy poprawić w postprodukcji

3. Obiektyw Sony FE 85mm f/1.8 – do matryc pełnoklatkowych oraz APS-C

Obiektyw Sony FE 85mm f/1.8

To jeden z ulubionych obiektywów półprofesjonalistów używających systemu Sony z bagnetem E. Konstrukcja ta w atrakcyjnej (jak na swoją klasę) cenie oferuje jakość obrazu oraz parametry bardzo zbliżone do tych, które otrzymamy korzystając ze sprzętu kilkakrotnie droższego. Ogniskowa 85mm może być całkiem uniwersalna, jeśli posiadamy aparat z matrycą pełnoklatkową. Na matrycy APS-C uzyskamy ekwiwalent 128mm, co może być użyteczne do wykonywania zdjęć portretowych lub ujęć detali. Istotną cechą tej konstrukcji jest maksymalny otwór przysłony wynoszący f/1.8, co gwarantuje doskonałe rozmycie tła. Bardzo dobra jest także ostrość, a także praktyczny brak wyraźnych wad optycznych, nie licząc winietowania (przyciemnienia na rogach kadru). Cena tego obiektywu to nieco ponad 2000zł.

Zalety
świetna jakość obrazu
dobra jakość wykonania
świetny autofokus
nie licząc winietowania, brak zauważalnych wad optycznych
Wady
kiepskiej jakości osłona przeciwsłoneczna w zestawie

4. Obiektyw Sigma 17-50 f/2.8 EX DC OS HSM – do matryc APS-C

Obiektyw Sigma 17-50 f/2.8 EX DC OS HSM

To prawdopodobnie najbardziej opłacalny obiektyw, jeśli szukamy produktu, który zastąpiłby posiadany przez nas obiektyw kitowy. Za ok. 1500zł otrzymujemy znaczną poprawę niemal wszystkich parametrów – z wyjątkiem zakresu ogniskowych, który pozostaje praktycznie bez zmian. Sigma oferuje za to stałe światło, które da 2 razy większą jasność na szerokim kącie oraz aż 4 razy na najwęższym. Konstrukcja ta może pochwalić się także obecnością cichego silnika autofokusa oraz obecnością stabilizacji. Dobrej jakości optyka gwarantuje ponadto niezłą jakość obrazu. Obiektyw ten da nam przepaść w jakości zdjęć przy słabym świetle względem obiektywu 18-55, który otrzymaliśmy w zestawie z aparatem. To świetny obiektyw dla amatora. Kupimy go z mocowaniem do Nikona, Canona, Sony i Pentaxa.

Zalety
dobry stosunek jakość/cena
dobra jakość wykonania
dobry autofokus
stabilizacja obrazu
stałe światło f/2.8
Wady
jakość obrazu na brzegu kadru, przy maksymalnie otwartej przysłonie jest dość słaba

5. Obiektyw Canon EF 50 f/1.8 STM – do matryc pełnoklatkowych oraz APS-C

Obiektyw Canon EF 50 f/1.8 STM

To najtańsza „pięćdziesiątka” w systemie Canona. Nie oznacza to jednak, że jest ona zła. Obiektyw ten w cenie zaledwie 500zł oferuje przyzwoitą jakość obrazu, dobrą ostrość, maksymalny otwór przysłony f/1.8 oraz cichy oraz celny autofokus. Cechy te sprawiają, że świetnie nadaje się on jako drugi obiektyw do naszego aparatu Canon, który wyręczyłby obiektyw 18-55 przy gorszym świetle lub podczas wykonywania zdjęć portretowych.  Niska cena musi się jednak w pewien sposób objawić. W przypadku tego modelu zauważamy to w postaci słabej jakości obudowy oraz ogromnego winietowania na matrycy pełnoklatkowej.

Zalety
niska cena
cichy i sprawny autofokus
akceptowalna jakość obrazu
małe wymiary i waga
Wady
duże winietowanie na pełnej klatce
kiepskiej jakości obudowa

6. Obiektyw Canon EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS STM – do matryc APS-C

Obiektyw Canon EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS STM

Ten obiektyw to naszym zdaniem najlepszy kompromis pomiędzy dużym zakresem ogniskowych, ceną, a jakością obrazu. Canon zastosował w tym modelu dobrej jakości optykę, która daje dobrą jakość obrazu w centrum kadru. Nieco gorzej jest na brzegach, co jednak jest nieuniknione w przypadku obiektywów z dużym zoomem. Dużym udogodnieniem jest wyposażenie tej konstrukcji w stabilizację optyczną, która jest bardzo przydatna, gdyż obiektyw jest konstrukcją ciemną – to także nieuniknione przy dużym zoomie. Autofokus jest szybki i celny, a cena wynosi ok. 2000zł. To zatem jeden z najlepszych obiektywów do zabrania na wakacje. Jest uniwersalny i niezawodny, a dzięki stabilizacji pozwoli nam wykonać kilka ujęć po zmierzchu. 

Zalety
akceptowalna jakość obrazu w centrum kadru
duży zakres ogniskowych
całkiem niewielkie wymiary i waga
stabilizacja obrazu
dobry autofokus
Wady
ciemny
nienajlepsza jakość obrazu na brzegu kadru

7. Obiektyw Sony FE 28 F2.0 – do matryc pełnoklatkowych i APS-C

Obiektyw Sony FE 28 F2.0

To ciekawy obiektyw pod kilkoma względami. Przede wszystkim jego ogniskowa jest bardzo użyteczna zarówno na matrycy pełnoklatkowej oraz APS-C, na której będzie ona ekwiwalentem 42mm. Dobra jasność f/2.0 przyda się po zmierzchu, a całkiem niezła jakość wykonania dobrze spasuje się z eleganckim korpusem aparatu Sony. Jakość obrazu w centrum kadru jest naprawdę dobra. Istotną ciekawostką jest możliwość założenia na ten obiektyw konwertera szerokokątnego 0,75x. Kąt widzenia odpowiada wtedy ogniskowej 21mm (31,5 na APS-C). Spada jednak wtedy jasność. Jakość obrazu pozostaje jednak akceptowalna. Cena samego obiektywu wynosi mniej niż 2000zł. Konwerter to dodatkowe ok. 1000zł. Obiektyw tylko do aparatów Sony z bagnetem E.

Zalety
niewygórowana cena jak na obiektyw pełnoklatkowy
możliwość współpracy z konwerterem szerokokątnym
dobra jakość wykonania
cichy i sprawny autofokus
niewielkie wymiary i waga
Wady
nienajlepsza jakość obrazu na brzegu kadru przy otwartej przysłonie

Jak wybrać obiektyw fotograficzny? Na co zwrócić uwagę?

– ogniskowa – jej wartość świadczy o kącie widzenia obiektywu. Musimy jednak wziąć jeszcze pod uwagę rozmiar matrycy światłoczułej w naszym aparacie. Wielkość matrycy w ogromnej większości amatorskich lustrzanek cyfrowych oraz aparatów bezlusterkowych (systemowych) to ok. 24x16mm. Jest to format zwany APS-C. Kąt widzenia obiektywu na tym formacie jest 1,5 x mniejszy niż kąt obiektywu założonego na aparat analogowy na film lub cyfrowy z matrycą pełnoklatkową (36x24mm), która często traktowana jest jako odnośnik do innych formatów. Obiektyw o ogniskowej 20mm na matrycy APS-C da ekwiwalent obiektywu 30mm na matrycy pełnoklatkowej. Z reguły uznaje się, że ogniskowa poniżej 20mm to ultra szeroki kąt. Kolejno do ok. 35mm mamy szeroki kąt. Następnie okolice 50mm uważamy za obiektywy standardowe. Powyżej 60mm zaczynają się teleobiektywy, a po przekroczeniu umownych 300mm – superteleobiektywy.  

Zoom obiektywu

Nie wszystkie obiektywy posiadają zoom, czyli możliwość zmiany ogniskowej. Cecha ta ułatwia kadrowanie, jednak oznacza utratę jasności lub nieco gorszą jakość obrazu.

Jasność

Jasne obiektywy szczególnie przydają się w trudnych warunkach oświetleniowych. Potrafią także uzyskać małą głębię ostrości, dzięki czemu z łatwością rozmyjemy tło za fotografowanym obiektem, a także pierwszy plan przed nim. 

Autofocus

Autofocus w nowoczesnych obiektywach to bardzo istotna kwestia. W zależności od jakości systemu ustawiania ostrości zmieni się szybkość, celność oraz głośność działania obiektywu. 

Stabilizacja

Funkcja stabilizacji optycznej jest bardzo pożądana przy filmowaniu oraz wykonywaniu zdjęć przy dłuższych czasach otwarcia migawki. Stabilizacje wbudowane w obiektywy są zwykle bardzo skuteczne i znacznie zwiększają nasze możliwości.

Obudowa

Jakość wykonania, wymiary i waga wpłyną na szybkość zużywania się obiektywu, a także na naszą wygodę i zmęczenie podczas noszenia i używania aparatu. 

Obiektyw jak działa? Odkrywamy tajemnice obiektywów 

Zasada działania obiektywu pozostaje niezmieniona od kilkuset lat. Konstrukcja optyczna ma za zadanie rzucać obraz na konkretną powierzchnię przy jak najmniejszej utracie detali oraz możliwie małym wprowadzeniu wad. Nowoczesne konstrukcje oczywiście już niewiele przypominają te używane w zeszłym wieku. Kilkuelementowe modele obiektywów są obecnie rzadkim widokiem. Na topie są obecnie skomplikowane, składające się z kilkunastu soczewek złączonych w wiele grup układy. Pomiędzy pewnymi elementami umieszczona jest przysłona, która składa się z kilku-kilkunastu ruchomych listków. Na wszelkich powierzchniach szkła stosuje się powłoki minimalizujące zmiany w transmisji światła przy przechodzeniu z powietrza do szkła i odwrotnie. Wybrane elementy optyki poruszają się, dzięki czemu mamy możliwość zmiany ogniskowej oraz ustawiania ostrości. Ta druga najczęściej realizowana jest przez silnik elektryczny, a pierwsza podczas obracania pierścienia na obudowie. Stabilizacja obrazu działa natomiast dzięki zawieszeniu specjalnej soczewki na siłownikach, które poruszają się zgodnie ze wskazaniami mikroprocesora połączonego z akcelerometrem i innymi czujnikami.    

Obiektywy i ich zastosowania – czyli do czego potrzebne są obiektywy?

Obiektywy i ich zastosowania

Obiektywy stosowane są w wielu przyrządach, nie tylko związanych z fotografią. Ogromną rolę układy te odgrywają w mikroskopach. Powiększają obraz kilkaset razy, a także charakteryzują się rewelacyjną ostrością. Optyka przydaje się także w lornetkach, lunetach, a pod postacią pojedynczych soczewek spotkamy ją w okularach, lupach czy nawet w światłach wskazujących kąt podejścia do lądowania samolotu przy pasie startowym.

Jakie obiektywy do czego? Czyli o zastosowaniu konkretnych rodzajów obiektywów fotograficznych

Poszczególne obiektywy fotograficzne tworzone są z myślą o różnym zastosowaniu. Konstrukcje typu zoom o zakresie ogniskowych ok. 17-55mm, o względnie dobrej jasności f/2.8 to dobre pozycje dla osób poszukujących obiektywu dość uniwersalnego, który oferowałby zadowalającą jasność i jakość obrazu. Są to znacznie lepsze odpowiedniki obiektywów dodawanych w zestawach z aparatami. Nie oferują one jednak zbyt dużego zbliżenia. W tym celu warto zaopatrzyć się w obiektyw 55-200mm lub np. 70-300mm. Są to niedrogie konstrukcje, które mogą oferować akceptowalną jakość obrazu. Z reguły są jednak dość ciemne. Z tego względu profesjonaliści wolą decydować się na modele o ogniskowej 70-200 i jasności f/2.8. Są jednak znacznie droższe i cięższe. 

Obiektywy o bardzo dużym zoomie

Obiektywy o bardzo dużym zoomie np. 18-250 wprawdzie zastąpią obie opisane powyżej konstrukcje, jednak są ciemne i odbiegają pod względem jakości obrazu. Nadadzą się zatem do wykonywania fotografii na wakacjach, ale nie dadzą zbyt dobrych efektów w trudniejszych warunkach. Często lepszym wyborem jest konstrukcja o nieco mniejszym zakresie 18-105. Będzie ona dobrym wyborem dla osób zastanawiających się, który obiektyw lepszy 18-55 czy 18-105.

Obiektywy ultraszerokokątne

W sprzedaży znajdziemy także obiektywy ultraszerokokątne o ogniskowej np. 10-20mm. Są doskonałe do fotografii wnętrz i architektury, jednak musimy pamiętać o zniekształceniach rozmiarów, jakie są wprowadzane na brzegach kadru.

Obiektywy do fotografii nocnej i artystycznej

Do fotografii nocnej, a także artystycznej, w której rozmyjemy tło i odseparujemy je od fotografowanego przedmiotu, warto zakupić obiektyw o dużym maksymalnym otworze przysłony (np. f2 lub mniej). Może być to np. konstrukcja 35mm f/1.8 czy 50mm f/1.8.  


ZOBACZ TEŻ: Jaka kamera sportowa będzie najlepsza? Ranking


Jaki obiektyw dla początkującego fotografa? Czyli od czego warto zacząć?

Świetnym rozwiązaniem na początek będzie obiektyw zoom o zakresie ogniskowych od ok. 17 do ok. 50mm i stałym świetle f/2.8.  Umożliwi on wykonanie szerokich kadrów, jak i lekkich zbliżeń, oferując przy tym nienajgorszą jasność, która jest potrzebna do wykonywania zdjęć przy słabym świetle. Za jego pomocą rozmyjemy także nieco tło. Miłym dodatkiem będzie także stabilizacja obrazu. Ceny tych obiektywów wahają się od 1,5 do 6 tysięcy złotych. Dobre efekty uzyskamy jednak już tymi tańszymi modelami.  

Chętnym pełni wrażeń polecamy natomiast zakup obiektywu stałoogniskowego. Nie znajdziemy w nim zoomu, a więc aby przybliżyć lub oddalić obraz będziemy musieli w rzeczywistości zbliżyć lub oddalić się od fotografowanego przedmiotu. Stała ogniskowa zazwyczaj oznacza jednak lepszą jakość obrazu, a także kilkukrotnie lepszą jasność niż w przypadku obiektywu zoom. Lepiej poradzimy sobie więc po zmierzchu, a także bardziej rozmyjemy tło. Fotoamatorom z aparatami o matrycach APS-C polecamy więc zakup obiektywu 35mm f/1.8. Będzie on dość niedrogi, a przy tym da ciekawe efekty i mnóstwo frajdy z używania.

Do mojego aparatu był dołączony obiektyw 18-55mm f/3.5-5.6. Czy jest dobry? Obiektyw co oznacza 18-55?

Obiektyw co oznacza 18-55?

Każdy obiektyw fotograficzny posiada pewną numerację. Może być to przykładowo 18-55mm f/3.5-5.6. Takie parametry mają zazwyczaj konstrukcje dodawane w zestawach do aparatów. 

Pierwsza część tzn. 18-55mm to ogniskowa, którą możemy rozumieć jako kąt widzenia. Musimy jednak wziąć na nią poprawkę w postaci mnożnika wielkości matrycy aparatu. W przypadku większości amatorskich lustrzanek i bezlusterkowców mnożnik ten wynosi 1.5 lub 1.6 w przypadku Canona. Nasz obiektyw 18-55mm daje zatem ekwiwalent obiektywu 27-83mm założonego na aparat pełnoklatkowy. Daje to zakres od szerokiego kąta po krótkie tele – czyli lekkie zbliżenia.  

Druga część symboli tzn. f/3.5-5.6 to maksymalny otwór względny przysłony.  Jest on powiązany z transmisją światła, jaką daje obiektyw. Im liczba ta jest mniejsza, tym obiektyw jest jaśniejszy. W przypadku naszego obiektywu wartość tego otworu jest zmienna dla różnych ogniskowych. Dla 18mm mamy f/3.5, a dla 55mm mamy f/5.6. To niska jasność, która pogorszy efekty naszej pracy w słabszym świetle. Przykładowo obiektyw stałoogniskowy 50mm f/1.8 przekaże do naszego aparatu nawet 10 razy więcej światła. Zamiast czasu naświetlania 1/10s ustawimy 1/100s, co uchroni nas przed rozmytymi kadrami.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Otwór względny przysłony świadczy także o głębi ostrości. Im mniejsza wartość przysłony, tym mniejsza głębia ostrości, a to oznacza mocniejsze rozmywanie tła. W przypadku sprawdzania głębi ostrości, wartość ustalonej przysłony także mnożymy razy 1,5, jeśli nasz aparat ma matrycę APS-C.

Finalnie możemy więc stwierdzić, że obiektyw 18-55mm f/3.5-5.6 daje obraz identyczny jak konstrukcja pełnoklatkowa 27-83mm o przysłonie f/5.3-8.4 (jednak przy transmisji światła bez mnożenia – ok. 3.5-5.6). O ile zakres ogniskowych możemy uznać za całkiem uniwersalny, o tyle jasność jest słaba. Konstrukcja ta nie pozwoli zbytnio rozmyć tła przy portretach. Do zalet zaliczymy małe wymiary i wagę. Do wad należy dodać jednak często przeciętną jakość obrazu czy brak uszczelnień.

Chętnym rozwoju fotoamatorom polecamy więc zakup innego obiektywu, takiego jak sigma 18-35 f/1.8 czy Sigma 17-50 f2.8, które znalazły się w naszym rankingu.

Które obiektywy lepsze nikon czy canon, tamron czy sigma? Czyli o liderach na rynku obiektywów fotograficznych.

W przypadku obiektywów fotograficznych konstrukcje producentów takich jak Sigma czy Tamron niegdyś były wyraźnie gorsze pod względem jakości obrazu. To się jednak zmieniło i obecnie produkty firm takich jak Sigma, Tamron czy Samyang z powodzeniem mogą konkurować z obiektywami Nikona, Canona czy Sony. Każda firma ma jednak w swojej ofercie mniej lub bardziej udane modele. Właśnie dlatego koniecznie przeczytajmy recenzje i testy kilku obiektywów z kategorii, która nas interesuje.

Jaki obiektyw wybrać? Podsumowanie

Zakup obiektywu, który będzie dobry na początek lub rozszerzy posiadany przez nas sprzęt to bardzo trudny wybór. W sprzedaży znajdziemy setki modeli konstrukcji różnych producentów, które różnią się wieloma parametrami oraz ceną. Mamy jednak nadzieję, że zamieszczone przez nas porady pomogą Wam podjąć odpowiedni wybór, a zakupiony obiektyw pomoże w tworzeniu zapierających dech w piersiach obrazów. 

Warte uwagi

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

four × four =